De Ziua Culturii Naศ›ionale, ziua naศ™terii poetului, prozatorului ศ™i publicistului ๐Œ๐ข๐ก๐š๐ข ๐„๐ฆ๐ข๐ง๐ž๐ฌ๐œ๐ฎ, facem o scurtฤƒ incursiune รฎn timp, pentru a arฤƒta relaศ›ia lui cu ๐‘๐ž๐ ๐ข๐ง๐š ๐„๐ฅ๐ข๐ฌ๐š๐›๐ž๐ญ๐š ๐š ๐‘๐จ๐ฆ๐šฬ‚๐ง๐ข๐ž๐ข, regina poetฤƒ, รฎn contextul contemporaneitฤƒศ›ii celor doi.
Deศ™i porteretele celebre cu care au rฤƒmas รฎn memoria colectivฤƒ ar putea sugera contrariul – pentru Eminescu, cel din tinereศ›e ศ™i pentru Regina Elisabeta, cele de la vรขrsta senectuศ›ii – ambii au aparศ›inut aceleiaศ™i generaศ›ii, despฤƒrศ›indu-i mai puศ›in de 7 ani. Regina Elisabeta era nฤƒscutฤƒ la 29 decembrie 1843, iar Mihai Eminescu la 15 ianuarie 1950.
Amรขndoi au fost foarte muncitori ศ™i s-au รฎntreศ›inut, la propriu, din scris. Despre Eminescu ne este familiar acest aspect biografic. Mai puศ›in cunoscut este poate faptul cฤƒ Romรขnia avea una dintre cele mai sฤƒrace Case Regale din Europa ลŸi รฎลŸi completa veniturile inclusiv din drepturile de autor ลŸi reclamele Elisabetei pentru maลŸini de scris, apฤƒrute รฎn ziarele occidentale.รŽn ciuda asemฤƒnฤƒrilor, relaศ›ia lor a fost dificilฤƒ ศ™i s-au รฎntรขlnit doar de douฤƒ ori. รŽi despฤƒrศ›ea o falie socialฤƒ.


Elisabeta, prima reginฤƒ a Romรขniei, a rฤƒmas cunoscutฤƒ รฎn istorie รฎn special pentru preocupฤƒrile sale literare, sub pseudonimul Carmen Sylva, dar ศ™i pentru mecenatul sฤƒu artistic ศ™i promovarea valorilor ศ™i tradiศ›iilor ศ›ฤƒrii sale adoptive. Regina a fost cea care a fฤƒcut primele traduceri ale liricii romรขneลŸti รฎn germanฤƒ, pe primele locuri aflรขndu-se Eminescu, Alecsandri ศ™i creaลฃiile populare.


Inspirat de cฤƒsฤƒtoria principelui Carol cu principesa Elisabeta ajunsฤƒ รฎn ศ›arฤƒ, tรขnฤƒrul Eminescu a compus un poem dramatic, intitulat โ€žPovesteaโ€, รฎn onoarea evenimentului.
รŽn acest poem, Elisabeta este descrisฤƒ ca o stea borealฤƒ, fiica reginei Miazฤƒnoapte ศ™i a regelui Nord, care apare pe cerul arctic, metamorfozรขndu-se รฎntr-un โ€žรฎnger, femeie ศ™i virginฤƒโ€, strฤƒlucind mai frumos ศ™i zรขmbind mai senin โ€žรฎn fruntea unei stรขnci, deasupra unei mฤƒri, Mireasa cea frumoasฤƒ a Domnului unei ศ›ฤƒriโ€.

La cererea Elisabetei, Eminescu a tradus un poem dramatic pastoral al reginei, intitulat โ€žVรขrful cu Dorโ€. Poemul a fost publicat รฎn 1878 la tipografia Curศ›ii, sub pseudonimul F. De Laroc, unde Laroc era o anagramฤƒ a lui ,,Carolโ€. Despre litera F, unele opinii susศ›in cฤƒ provine de la Femme de Carol, iar alศ›ii, sunt de pฤƒrere cฤƒ vine de la cuvรขntul Foret, รฎn latineลŸte Sylva, acesta fiind al II-lea pseudonim a reginei poete. รŽn 1879 a avut loc premiera punerii รฎn scenฤƒ a baladei Vรขrful cu dor, la Teatrul Naลฃional din BucureลŸti. Acest poem รฎi va inspira lui Eminescu capodopera โ€žMai am un singur dorโ€.

รŽn acelaศ™i timp, regina i-a tradus poezia โ€žMelancolieโ€, prima transpunere a lui Eminescu รฎntr-o limbฤƒ strฤƒinฤƒ (1878).

 

mite_kremnitz
Mite Kremnitz (1852-1916), Memorialul Ipoteศ™ti

Poeziaย Atรขt de fragedฤƒ, scrisฤƒ de Mihai Eminescu, este publicatฤƒ pentru prima oarฤƒ รฎn revista โ€žConvorbiri literareโ€ รฎn anul 1879. Traducerea acesteia a fost fฤƒcutฤƒ de Mite Kremnitz, doamna de companie a reginei, cumnata lui Titu Maiorescu ศ™i una dintre iubirile fulgeratoare ale lui Eminescu. Nu este foarte clar nici pรขnฤƒ รฎn prezent daca poetul i-a dedicat ei sau Veronicฤƒi Micle tulburatorul poem “Atรขt de fragedฤƒ…” Cert este cฤƒ traducerea facutฤƒ de Mite acestei poezii a impresionat-o atรขt de mult pe Regina poetฤƒ, รฎncรขt a decis sฤƒ-l cunoasca pe cel care cuprindea atรขt de frumos รฎn versuri spiritul feminin. Pรขnฤƒ รฎn acel moment colaborarea lor a avut loc de la distanศ›ฤƒ.

รŽn pregฤƒtirea รฎntรขlnirii, de la care Eminescu se tot eschiva, regina a selectat 21 de poezii eminesciene, printre care โ€žScrisoarea IIIโ€, โ€žCrฤƒiasa din poveลŸtiโ€, โ€žScrisoarea IVโ€, โ€žStrigoiiโ€, โ€žCe te legeni, codrule”, pe care le-a inclus รฎn antologia ๐‘๐ฎ๐ฆ๐šฬˆ๐ง๐ข๐ฌ๐œ๐ก๐ž ๐ƒ๐ข๐œ๐ก๐ญ๐ฎ๐ง๐ ๐ž๐ง (“Poezii romรขneศ™ti”), realizatฤƒ รฎn colaborare cu Mite Kremnitz ศ™i publicatฤƒ รฎn 1881. Astfel a contribuit decisiv la รฎnscrierea operei lui Eminescu รฎn literatura universalฤƒ.

โ€žRegina unei ศ›ฤƒri s-a รฎnฤƒlศ›at, spre cinstea ei, pรขnฤƒ la regele poeziei romรขneศ™tiโ€

Prima รฎntรขlnire dintre Regina Elisabeta ศ™i scriitorul Mihai Eminescu a avut loc pe 30 octombrie 1882, la Palatul Cotroceni, la insistenศ›ele ศ™i prin mijlocirea lui Titu Maiorescu. Eminescu s-a simศ›it foarte inconfortabil, cฤƒci scopul รฎntรขlnirii era promovarea operei lui ศ™i obศ›inerea sprijinului financiar. Iar asta venea รฎn contradicศ›ie cu dezaprobarea lui faศ›ฤƒ de dinastie.
Regina nota รฎn jurnalul ei:
โ€ž๐ธ๐‘š๐‘–๐‘›๐‘’๐‘ ๐‘๐‘ข ๐‘›๐‘’ ๐‘Ž๐‘๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž ๐‘›๐‘’๐‘™๐‘–๐‘›๐‘–๐‘ ฬฆ๐‘ก๐‘–๐‘ก ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘ฃ๐‘Žฬ†๐‘ ฬฆ๐‘–๐‘ก, ๐‘๐‘Ž ๐‘ฃ๐‘’๐‘›๐‘–๐‘ก ๐‘‘๐‘–๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ-๐‘œ ๐‘Ž๐‘™๐‘ก๐‘Žฬ† ๐‘™๐‘ข๐‘š๐‘’; ๐‘ก๐‘’๐‘›๐‘’๐‘๐‘Ÿ๐‘œ๐‘ , ๐‘’๐‘™ ๐‘–ฬ‚๐‘š๐‘– ๐‘Ž๐‘š๐‘–๐‘›๐‘ก๐‘’๐‘Ž ๐‘‘๐‘’ ๐‘€๐‘Ž๐‘›๐‘“๐‘Ÿ๐‘’๐‘‘ ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐น๐‘Ž๐‘ข๐‘ ๐‘ก, ๐‘‘๐‘’ ๐‘โ„Ž๐‘–๐‘๐‘ข๐‘Ÿ๐‘–๐‘™๐‘’ ๐‘๐‘Ž๐‘™๐‘–๐‘‘๐‘’ ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘ฃ๐‘Žฬ†๐‘ ฬฆ๐‘–๐‘ก๐‘’ ๐‘Ž๐‘™๐‘’ ๐‘š๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘–๐‘™๐‘œ๐‘Ÿ ๐‘Ÿ๐‘œ๐‘š๐‘Ž๐‘›๐‘ก๐‘–๐‘๐‘–. ๐ด๐‘ฃ๐‘’๐‘Ž ๐‘๐‘’ ๐‘โ„Ž๐‘–๐‘ ๐‘Ž๐‘๐‘’๐‘™ ๐‘ฃ๐‘Ž๐‘” ๐‘ ๐‘ข๐‘Ÿ๐‘Žฬ‚๐‘  ๐‘๐‘Ÿ๐‘–๐‘ ๐‘๐‘Ž๐‘ก ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘๐‘œ๐‘๐‘–๐‘™๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘’๐‘ ๐‘ ๐‘๐‘’ ๐‘ ๐‘’ ๐‘ง๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘’๐‘ ฬฆ๐‘ก๐‘’ ๐‘๐‘’ ๐‘๐‘œ๐‘Ÿ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘’๐‘ก๐‘ข๐‘™ ๐‘™๐‘ข๐‘– ๐‘†โ„Ž๐‘’๐‘™๐‘™๐‘ฆ. […] ๐‘€๐‘–-๐‘Ž ๐‘ ๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘ข๐‘ก๐‘Ž๐‘ก ๐‘”๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘๐‘–๐‘ก ๐‘š๐‘Žฬ‚๐‘›๐‘Ž, ๐‘๐‘Ÿ๐‘–๐‘ฃ๐‘–๐‘›๐‘‘๐‘ข-๐‘š๐‘Žฬ† ๐‘๐‘ข ๐‘œ ๐‘๐‘Ÿ๐‘–๐‘ฃ๐‘–๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘๐‘œ๐‘ก๐‘œ๐‘™๐‘–๐‘ก๐‘Žฬ†, ๐‘‘๐‘Ž๐‘Ÿ ๐‘๐‘Žฬ†๐‘ก๐‘Ÿ๐‘ข๐‘›๐‘ง๐‘Žฬ†๐‘ก๐‘œ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘’, ๐‘๐‘’ ๐‘ฃ๐‘œ๐‘–๐‘Ž ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘๐‘Žฬ† ๐‘Ž-๐‘š๐‘– ๐‘ ๐‘’๐‘๐‘Žฬ†๐‘ก๐‘ข๐‘– ๐‘ ๐‘๐‘–๐‘Ÿ๐‘–๐‘ก๐‘ข๐‘™, ๐‘ ๐‘๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘Ž ๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘š๐‘Žฬ‚๐‘›๐‘’ ๐‘๐‘’๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ๐‘ข ๐‘’๐‘™ ๐‘ข๐‘› ๐‘ ๐‘ข๐‘๐‘–๐‘’๐‘๐‘ก ๐‘‘๐‘’ ๐‘๐‘ข๐‘Ÿ๐‘–๐‘œ๐‘ง๐‘–๐‘ก๐‘Ž๐‘ก๐‘’ ๐‘ ๐‘Ž๐‘ข ๐‘–๐‘›๐‘ก๐‘’๐‘Ÿ๐‘’๐‘ ; ๐‘š๐‘Žฬ† ๐‘๐‘œ๐‘š๐‘๐‘Žฬ†๐‘ก๐‘–๐‘š๐‘– ๐‘๐‘Žฬ† ๐‘›๐‘ข ๐‘๐‘ข๐‘›๐‘œ๐‘ ฬฆ๐‘ก๐‘’๐‘Ž๐‘š ๐‘–ฬ‚๐‘›๐‘‘๐‘’๐‘Ž๐‘—๐‘ข๐‘›๐‘  ๐‘€๐‘œ๐‘™๐‘‘๐‘œ๐‘ฃ๐‘Ž ๐‘™๐‘ข๐‘– ๐‘›๐‘Ž๐‘ก๐‘Ž๐‘™๐‘Žฬ†. ๐‘ƒ๐‘Ÿ๐‘–๐‘ฃ๐‘–๐‘Ÿ๐‘–๐‘™๐‘’-๐‘– ๐‘๐‘Žฬ†๐‘ข๐‘ก๐‘Ž๐‘ข ๐‘‘๐‘’๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ก๐‘’, ๐‘‘๐‘–๐‘›๐‘๐‘œ๐‘™๐‘œ ๐‘‘๐‘’ ๐‘ง๐‘–๐‘‘๐‘ข๐‘Ÿ๐‘–. […]
๐ด ๐‘๐‘Žฬ†๐‘ข๐‘ก ๐‘๐‘’๐‘Ž๐‘–๐‘ข๐‘™ ๐‘๐‘ข ๐‘ ๐‘’๐‘ก๐‘’. ๐‘‡๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘ ๐‘Žฬ†๐‘ก๐‘ข๐‘Ÿ๐‘–๐‘™๐‘’ ๐‘“๐‘’๐‘กฬฆ๐‘’๐‘– ๐‘Ÿ๐‘’๐‘‘๐‘Ž๐‘ข ๐‘œ๐‘๐‘œ๐‘ ๐‘’๐‘Ž๐‘™๐‘Ž ๐‘ข๐‘›๐‘’๐‘– ๐‘ก๐‘–๐‘›๐‘’๐‘Ÿ๐‘’๐‘กฬฆ๐‘– ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘–๐‘ก๐‘’ ๐‘“๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘Žฬ† ๐‘๐‘ข๐‘๐‘ข๐‘Ÿ๐‘–๐‘’. ๐ท๐‘’๐‘”๐‘’๐‘ก๐‘’๐‘™๐‘’-๐‘– ๐‘’๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘ข ๐‘™๐‘ข๐‘›๐‘”๐‘– ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘–ฬ‚๐‘›๐‘”โ„Ž๐‘’๐‘กฬฆ๐‘Ž๐‘ก๐‘’, ๐‘”๐‘ข๐‘Ÿ๐‘Ž ๐‘“๐‘œ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ก๐‘’ ๐‘’๐‘ฅ๐‘๐‘Ÿ๐‘’๐‘ ๐‘–๐‘ฃ๐‘Žฬ†, ๐‘๐‘ข ๐‘๐‘ข๐‘ง๐‘’ ๐‘“๐‘–๐‘›๐‘’, ๐‘–ฬ‚๐‘– ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘‘๐‘ข๐‘๐‘’๐‘Ž ๐‘ก๐‘œ๐‘Ž๐‘ก๐‘’ ๐‘’๐‘š๐‘œ๐‘กฬฆ๐‘–๐‘–๐‘™๐‘’.
๐‘€๐‘–-๐‘Ž๐‘š ๐‘‘๐‘Ž๐‘ก ๐‘ ๐‘’๐‘Ž๐‘š๐‘Ž ๐‘“๐‘œ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ก๐‘’ ๐‘๐‘–๐‘›๐‘’ ๐‘๐‘Žฬ† ๐‘‘๐‘–๐‘› ๐‘ก๐‘œ๐‘ก ๐‘๐‘’ ๐‘–-๐‘Ž๐‘š ๐‘œ๐‘“๐‘’๐‘Ÿ๐‘–๐‘ก ๐‘–ฬ‚๐‘› ๐‘ก๐‘–๐‘š๐‘๐‘ข๐‘™ ๐‘ฃ๐‘–๐‘ง๐‘–๐‘ก๐‘’๐‘–, ๐‘๐‘’๐‘Ž๐‘ ฬฆ๐‘๐‘Ž ๐‘‘๐‘’ ๐‘๐‘’๐‘Ž๐‘– ๐‘๐‘’ ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘–-๐‘Ž๐‘š ๐‘ ๐‘’๐‘Ÿ๐‘ฃ๐‘–๐‘ก-๐‘œ ๐‘’๐‘ข ๐‘–ฬ‚๐‘›๐‘ ๐‘Žฬ†๐‘š๐‘– ๐‘Ž ๐‘“๐‘œ๐‘ ๐‘ก ๐‘ ๐‘–๐‘›๐‘”๐‘ข๐‘Ÿ๐‘ข๐‘™ ๐‘™๐‘ข๐‘๐‘Ÿ๐‘ข ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘–-๐‘Ž ๐‘“๐‘Žฬ†๐‘๐‘ข๐‘ก ๐‘๐‘™๐‘Žฬ†๐‘๐‘’๐‘Ÿ๐‘’, ๐‘๐‘’๐‘ฃ๐‘Ž ๐‘๐‘’ ๐‘ ๐‘’๐‘š๐‘Žฬ†๐‘›๐‘Ž ๐‘๐‘ข ๐‘ ๐‘’๐‘›๐‘ก๐‘–๐‘š๐‘’๐‘›๐‘ก๐‘ข๐‘™ ๐‘ข๐‘›๐‘ข๐‘– ๐‘ง๐‘’๐‘ข ๐‘ ๐‘’๐‘Ÿ๐‘ฃ๐‘–๐‘ก ๐‘‘๐‘’-๐‘œ ๐‘š๐‘ข๐‘Ÿ๐‘–๐‘ก๐‘œ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘’.

๐ผฬ‚๐‘› ๐‘ก๐‘œ๐‘Ž๐‘ก๐‘Žฬ† ๐‘ฃ๐‘–๐‘Ž๐‘กฬฆ๐‘Ž ๐‘š๐‘’๐‘Ž, ๐‘’๐‘™ ๐‘Ž ๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘š๐‘Ž๐‘  ๐‘๐‘’๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ๐‘ข ๐‘š๐‘–๐‘›๐‘’ ๐‘–๐‘š๐‘Ž๐‘”๐‘–๐‘›๐‘’๐‘Ž ๐‘ƒ๐‘œ๐‘’๐‘ก๐‘ข๐‘™๐‘ข๐‘– ๐‘–ฬ‚๐‘›๐‘ ๐‘ข๐‘ ฬฆ๐‘–, ๐‘›๐‘–๐‘๐‘– ๐‘Ž ๐‘๐‘’๐‘™๐‘ข๐‘– ๐‘–๐‘›๐‘ ๐‘๐‘–๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘ก, ๐‘›๐‘–๐‘๐‘– ๐‘Ž ๐‘๐‘’๐‘™๐‘ข๐‘– ๐‘๐‘™๐‘’๐‘ ๐‘ก๐‘’๐‘š๐‘Ž๐‘ก, ๐‘๐‘– ๐‘Ž ๐‘๐‘œ๐‘’๐‘ก๐‘ข๐‘™๐‘ข๐‘– ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ข๐‘›๐‘๐‘Ž๐‘ก ๐‘‘๐‘’๐‘ง๐‘œ๐‘Ÿ๐‘–๐‘’๐‘›๐‘ก๐‘Ž๐‘ก ๐‘๐‘’ ๐‘๐‘Žฬ†๐‘š๐‘Žฬ‚๐‘›๐‘ก, ๐‘›๐‘’๐‘š๐‘Ž๐‘–๐‘ ฬฆ๐‘ก๐‘–๐‘–๐‘›๐‘‘ ๐‘๐‘ข๐‘š ๐‘ ๐‘Žฬ† ๐‘Ÿ๐‘’๐‘”๐‘Žฬ†๐‘ ๐‘’๐‘Ž๐‘ ๐‘๐‘Žฬ† ๐‘Ž๐‘–๐‘๐‘– ๐‘๐‘œ๐‘š๐‘œ๐‘Ÿ๐‘–๐‘™๐‘’ ๐‘๐‘’ ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘™๐‘’ ๐‘๐‘œ๐‘ ๐‘’๐‘‘๐‘Ž. ๐ด๐‘ฃ๐‘’๐‘Ž ๐‘ฃ๐‘œ๐‘๐‘’๐‘Ž ๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘”๐‘ข๐‘ ฬฆ๐‘–๐‘ก๐‘Žฬ†, ๐‘‘๐‘Ž๐‘Ÿ ๐‘‘๐‘ข๐‘–๐‘œ๐‘Ž๐‘ ๐‘Žฬ†, ๐‘๐‘Ž ๐‘Ž ๐‘ก๐‘ข๐‘Ÿ๐‘ก๐‘ข๐‘Ÿ๐‘’๐‘™๐‘’๐‘™๐‘œ๐‘Ÿ ๐‘ ๐‘๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘ก๐‘œ๐‘Ž๐‘š๐‘›๐‘Žฬ†. ๐ถ๐‘Žฬ‚๐‘›๐‘‘ ๐‘–-๐‘Ž๐‘š ๐‘™๐‘Žฬ†๐‘ข๐‘‘๐‘Ž๐‘ก ๐‘ฃ๐‘’๐‘Ÿ๐‘ ๐‘ข๐‘Ÿ๐‘–๐‘™๐‘’, ๐‘Ž ๐‘–ฬ‚๐‘›๐‘Žฬ†๐‘™๐‘กฬฆ๐‘Ž๐‘ก ๐‘‘๐‘–๐‘› ๐‘ข๐‘š๐‘’๐‘Ÿ๐‘–: ยซ๐‘‰๐‘’๐‘Ÿ๐‘ ๐‘ข๐‘Ÿ๐‘–๐‘™๐‘’ ๐‘ ๐‘’ ๐‘‘๐‘’๐‘ ๐‘๐‘Ÿ๐‘–๐‘›๐‘‘ ๐‘‘๐‘’ ๐‘›๐‘œ๐‘– ๐‘๐‘Ž ๐‘“๐‘Ÿ๐‘ข๐‘›๐‘ง๐‘’๐‘™๐‘’ ๐‘š๐‘œ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ก๐‘’ ๐‘‘๐‘’ ๐‘๐‘œ๐‘๐‘Ž๐‘๐‘–ยป, ๐‘Ž ๐‘ ๐‘ข๐‘ ๐‘๐‘–๐‘›๐‘Ž๐‘ก ๐‘’๐‘™, ๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž๐‘‘๐‘ข๐‘  ๐‘๐‘’๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ๐‘ข ๐‘œ ๐‘๐‘™๐‘–๐‘๐‘Žฬ† ๐‘™๐‘Ž ๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž๐‘™๐‘–๐‘ก๐‘Ž๐‘ก๐‘’. ๐‘…๐‘’๐‘”๐‘–๐‘›๐‘Ž ๐‘ข๐‘›๐‘’๐‘– ๐‘กฬฆ๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘– ๐‘ -๐‘Ž ๐‘–ฬ‚๐‘›๐‘Žฬ†๐‘™๐‘กฬฆ๐‘Ž๐‘ก, ๐‘ ๐‘๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘๐‘–๐‘›๐‘ ๐‘ก๐‘’๐‘Ž ๐‘’๐‘–, ๐‘๐‘Žฬ‚๐‘›๐‘Žฬ† ๐‘™๐‘Ž ๐‘Ÿ๐‘’๐‘”๐‘’๐‘™๐‘’ ๐‘๐‘œ๐‘’๐‘ง๐‘–๐‘’๐‘– ๐‘Ÿ๐‘œ๐‘š๐‘Žฬ‚๐‘›๐‘’๐‘ ฬฆ๐‘ก๐‘–โ€.

[fragment din jurnalul Reginei Elisabeta, regฤƒsit รฎn cartea Carmen Sylva, regina-poetฤƒ, Silvia Irina Zimmermann, Editura All, BucureลŸti, 2013 – sursa Historia]

 

รŽn timpul audienลฃei, Regina i-a dat o poezie compusฤƒ de ea ca s-o citeascฤƒ ลŸi sฤƒ-ลŸi spunฤƒ pฤƒrerea. Eminescu a citit poezia ลŸi cu obiลŸnuita lui sinceritate i-a spus Reginei: ,,Maiestate! รŽn forma actualฤƒ cred cฤƒ ar fi mai bine sฤƒ nu fie publicatฤƒโ€. Regina obiลŸnuitฤƒ cu laudele ลŸi linguลŸirile celor apropiaลฃi a fost, probabil, miratฤƒ de รฎndrฤƒzneala poetului.
A circulat multฤƒ vreme o versiune neconsemnatฤƒ decรขt la nivel folcloric a acestei รฎntรขmplฤƒri, care venea de la nepotul poetului, Gheorghe Eminescu. Conform acesteia, Regina, fฤƒcรขnd uz de autoritatea ei regalฤƒ, i-ar fi zis lui Eminescu: ,,Uiลฃi cฤƒ vorbeลŸti cu regina Romรขniei?โ€ La care poetul ar fi rฤƒspuns: ,,Da, dar nu cu regina poezieiโ€.
Barbu ลžtefฤƒnescu Delavrancea, รฎntr-un articol scris รฎn 1892, cu titlul ,,Carmen Sylva ลŸi romรขniiโ€ afirmฤƒ urmฤƒtoarele: ,,Numai doi oameni au รฎndrฤƒznit sฤƒ-i prezinte Carmen-Sylvei observaลฃiile lor, bฤƒtrรขnul om de stat M. Kogฤƒlniceanu ลŸi poetul Eminescu care, dupฤƒ ce a tradus suveranei o nuvelฤƒ, i-a spus cu sinceritatea lui originalฤƒ cฤƒ n-ar fi bine s-o publiceโ€.
Oricum ar fi stat lucrurile, cert este cฤƒ dupฤƒ aceastฤƒ รฎntรขlnire, relaลฃiile dintre poet ลŸi reginฤƒ devin glaciale. Iar รฎn 1883, dupฤƒ apariลฃia โ€žLuceafฤƒruluiโ€œ, regina gฤƒseลŸte poemul โ€žo proastฤƒ imitaลฃie a lui Alecsandriโ€œ, conform unei relatฤƒri indignate a Liviei Maiorescu. Totuศ™i, este posibil ca vorbele prinse din zbor sฤƒ fi avut doar o cauzฤƒ emoศ›ionalฤƒ. Mai ales ศ›inรขnd cont de faptul cฤƒ, รฎn acelaศ™i an, Mite Kremnitz (partenera reginei) traduce totuศ™i poemul Luceafฤƒrul รฎn limba germanฤƒ, dupฤƒ ce acesta este publicat รฎn Almanahul Romรขniei June din Viena.

 

regina elisabeta si mihai eminescu

Admiraศ›ie ศ™i sprijin

 

De la รฎnฤƒlศ›imea culturii ศ™i sensibilitฤƒศ›ii sale artistice, Carmen Sylva a continuat sฤƒ aprecieze valoarea poeziilor lui Eminescu, dovedind ศ™i o gรขndire obiectivฤƒ, capabilฤƒ sฤƒ lase deoparte sensibilitฤƒศ›ile personale.

Profund miลŸcatฤƒ de sฤƒrฤƒcia รฎn care se zbฤƒteau unii scriitori sau artiลŸti, Regina Elisabeta nu o datฤƒ a trecut peste rigorile protocolului ลŸi l-a influenลฃat pe regele Carol I sฤƒ acorde distincลฃii โ€žBene Merentiโ€, รฎnsoลฃite de pensii sau ajutoare bฤƒneลŸti. Dar intenลฃia reginei nu a fost รฎntotdeauna รฎnลฃeleasฤƒ de rigurosul rege prusac.

O astfel de distincลฃie a รฎncercat sฤƒ-i ofere ลŸi lui Eminescu รฎn 1882. Este, deci, posibil sฤƒ fi avut o anumitฤƒ legฤƒturฤƒ cu รฎntรขlnirea de la Palat menศ›ionatฤƒ anterior.ย  Eminescu s-a opus ferm, considerรขndu-se ofensat, iar motivul era poziศ›ia lui anti-dinasticฤƒ, din cauza cฤƒreia relaศ›iile dintre Mihai Eminescu ศ™i regele Carol I erau tensionate, mai ales dupฤƒ formula ireverenศ›ioasฤƒ โ€žCarol รฎngฤƒduitorulโ€, folositฤƒ รฎntr-un editorial din ziarul โ€žTimpulโ€.
รŽn ciuda acestui fapt, fiind o admiratoare sincerฤƒ a poetului naลฃional romรขn, o pasionatฤƒ cititoare a poemelor sale, Elisabeta a continuat, prin intermediul lui Titu Maiorescu, sฤƒ-l ajute cu bani din caseta personalฤƒ, atunci cรขnd, bolnav fiind, Eminescu a plecat la sanatoriul de la Viena, ea โ€žpretinzรขnd anonimatulโ€.

รŽn 1883, Eminescu este internat la Viena ศ™i, ca urmare a morศ›ii tatฤƒlui ศ™i a fratelui, รฎn 1884 se รฎntoarce รฎn Romรขnia, cฤƒlฤƒtorind prin Italia, รฎn compania lui Chibici Rรขvneanu.
Mite Kremnitz รฎl va duce pe poet la reginฤƒ. Probabil regina dorea sฤƒ-l vadฤƒ dupฤƒ tragedia prin care trecuse ลŸi sฤƒ-l รฎncurajeze. รŽntr-o scrisoare din 14 aprilie 1884 cฤƒtre I. Slavici, Mite afirmฤƒ cฤƒ: ,,D-l Eminescu a plecat รฎn Vinerea Mare la IaลŸi, joi dupฤƒ amiazฤƒ avusese audienลฃฤƒ la Reginฤƒ. Ea a fost deosebit de fermecฤƒtoare ลŸi i-a dat atรขta curaj รฎncรขt ลŸi el zรขmbea cu totul fericitโ€.

TotuลŸi, aceeaลŸi Mite Kremnitz, รฎn cartea sa ,,Amintiri fugare despre M. Eminescuโ€, spune:,,โ€ฆl-am dus (pe Eminescu) la Regina, care-l รฎmbฤƒrbฤƒtฤƒ din toatฤƒ inima; el รฎnsฤƒ era foarte liniลŸtit cu ea, ca ลŸi cu mine, รฎnsฤƒ speranลฃa cฤƒ bucuria noastrฤƒ caldฤƒ din cauza restabilirii sale l-ar รฎnsenina nu se รฎndepliniโ€.

Aceasta a fost ultima รฎntรขlnire cu regina.
Ulterior, Elisabeta insistฤƒ pe lรขngฤƒ soลฃul sฤƒu, regele Carol, sฤƒ-i fixeze o rentฤƒ viagerฤƒ, รฎnsฤƒ acesta i-o aprobฤƒ foarte tรขrziu, รฎn 1888, cu doar un an รฎnainte de moartea poetului.

 

Ziua Culturii Naศ›ionale a fost stabilitฤƒ prin Legea Nr. 238 din 7 decembrie 2010, pentru a marca prin recunoaศ™tere ศ™i apreciere naศ™terea geniului creator Mihai Eminescu ศ™i este sฤƒrbฤƒtoritฤƒ pe 15 ianuarie.
Jurnalismul ศ™i conducฤƒtorii s-au aflat rareori รฎn relaศ›ii bune. Cu toate acestea, dincolo de coordonate de context, faptul cฤƒ opera lui Mihai Eminescu a devenit cunoscutฤƒ รฎncฤƒ din timpul vieศ›ii sale se datoreazฤƒ iubirii pentru culturฤƒ ศ™i frumos a Reginei Elisabeta a Romรขniei, care s-a situat deasupra ideii de regim politic.

 

Descoperฤƒ mai multe despre figura Reginei Elisabeta a Romรขniei, รฎn episodul 7 al seriei noastre animate – META MUZE, Acasฤƒ este feminin.